i

KopForum

Liverpool FC Supporters’ Club Scandinavian Branch

Stemning og liv på tribunen!

Siste innlegg lø, mar 6 2010 17:27 av kurderkebab. 481 svar.
Side 1 av 33 (482 items) 1 2 3 4 5 Neste > ... Siste »
Sorter innlegg: Forrige Neste
  • to, feb 26 2009 19:06

Stemning og liv på tribunen!

Premier League er en mer populær liga en noen gang. Interessen er skyhøy, ikke bare i England, men også i hele verden - fra kalde Norge til eksotiske Thailand.

Kampene blir vist direkte i mange hundre land, noe som gjør fotballen mer tilgjengelig for folk flest enn det som var tilfellet noen tiår tilbake i tid. Alt burde ligge til rette for at kampene skal være preget av liv og røre. Klubbene kjøper gode spillere og mange lag spilller flott og underholdende fotball. Tradisjonalismen som råder i England gjør PL til en helt spesiell liga. Rivaliseringen er stor, det er mange lokalderby. Konklusjonen blir dermed: Alt burde ligge til rette for at det å gå på en kamp i PL blir en opplevelse av synging, liv, atmosfære og tilhørighet.

Er det realiteten?

Engelsk fotball er kjent for god steming. Er det slik i 2009? Ja, på mange måter kan vi si det. Mangen her inne kan nok fortelle om kamper med stor stemning. Men har opplevelsesjaget etter god stemning ødelagt for stemningen - paradoksalt nok - på mange stadioner?

Vi som Liverpoolsupportere liker å skryte av at vi er verdens beste supportere. Og ja, jeg synes vi skal være stolte av våre tradisjoner og av vår trofaste fanskare. Men vi har da jammen også mye rusk i maskineriet. Stemningen på Anfield er ikke konstant fantastisk. Hva er grunnen? Jeg tror mye ligger i at det er for mange "turister" på kampene. Det å være tilstede å se Liverpool bør være en grunn til å synge, til å ta del i tradisjonen med å støtte laget. Rett å slett å bidra til økt stemning. Det er vår plikt som norske Liverpoolsupportere å ha dette i bakhodet når vi reiser på kamp. Det er ingen skam for en klubb å ha supportere verden over, selv om Everton er grønne av misunnelse og hevder de er "the peoples club" grunnet at de ikke sjarmerer andre enn sitt eget innavl. Det er Liverpool har fans over hele verden er fantastisk og er med på heve samholdet mellom oss supportere.

Men. Det finnes et men. Det har også sine negative følger. Lokale supportere blir ofte priset ut i kampen om billetter. Det er klart at det merkes når 100 lokale supportere som kan sangene og som brenner for klubben blir erstattet med 100 supportere som ikke kan så mange sanger og som mest er det for opplevelsens skyld.

Fokuset på sikkerhet er også et moment som spiller inn. Etter Hillsborough ble ståplassene på Anfield tatt vekk, også på de andre stadionene. Dette har definitivt gjort noe med stemningen. Det er ikke tilfeldig at det ofte er på bortebane at den gode stemingen er å finne. The Travelling Kop skaper gang på gang en fantastisk atmosfære på bortebane. De står selvsagt, og de synger.

Nå har Middelsbrough sendt ut et brev til mange av sine supportere. Les brevet ved å lese nederste innlegg på denne siden: http://www.tribunekultur.com/viewtopic.php?f=1&t=396&start=40

Er det ikke tragisk?

Vi må være på vakt så ikke fotballen blir en sport for de rike og velstående. Fotballen skal være for supporterne. Kjemp for våre rettigheter! Den dagen det å se Liverpool blir en opplevelse av stillhet og likegyldighet - ja da er det jammen en sørgelig dag.

Poenget med denne tråden er refleksjon over tribunelivet på Anfield og i PL generelt. Kan godt ta med andre ligaer også. Er interessert i å høre fra dere som har lang erfaring fra kamper i England, spesiellt fra tidligere dager. Hvordan var det i den tiden?

Liverpool FC - Support & Believe! Det er dette som driver oss. Klubben, historien, tilhørigheten. Det gjør noe med oss. Det er kjærligheten til klubben som gjør at vi reiser å ser Liverpool spille. La oss fortsette med det. Det er vår plikt å støtte laget!

• to, feb 26 2009 19:28 Svar til:

• Gonzales
    • Topp 200
    • Registrert dato on, des 19 2007
    • We love you Liverpool
    • Innlegg 314

Re: Stemning og liv på tribunen!

Fantastisk innlegg, god lesning.

Problemet med enkelte ''wools'' som scouserne kaller oss er at de ikke skjønner eller forstår ''The Liverpool Way''. Man reiser, betaler masse penger og forventer at du skal få betalt tilbake med stemning, men sånn foregår det ikke.

Det er ikke bare oss turister som har gjort stemningen dårlig. Jeg har fått en feeling av at folk er for redde for å reise seg og synge, for det er mange som sier ''sit down'' osv.

Jeg tror det ikke har bare med at The Kop er overfyllt av OOTT, men at kulturen har forandret seg. Kanskje noe av arbeidsklassen på tribunen er forsvunnet?

Derfor tror jeg RTK skulle gjort et nytt forsøk, nå bare mye mer gjennomtenkt.

• to, feb 26 2009 19:48 Svar til:

• malhen
    • Topp 50
    • Bodø
    • Innlegg 1 347

En må også ta i betraktning at Liverpool som by har forandret seg stort. Fra å slite med høy arbeidsledighet og elendige kår så har Liverpool forandret seg til en moderne og pulserende by. En skal vel ikke lenger tilbake i tid enn 20 år da disse problemene var markante i Liverpool. Mener å huske at de halverte innbyggertallet sitt fra 60-tallet frem til 80-tallet. Det er en forferdelig utvikling.

Når det på den tiden stort sett var en ting som lyste opp hverdagen (Liverpool FC) så er det klart at det blir mer fanatisk enn det er idag. Stort sett var det for mange en ting som var positivt og det var å gå på kamp og ta ut alt en hadde av energi og samtidig kanskje avreagere litt fra den ellers litt triste livet som nok mange i Liverpool har opplevd. Dette førte også til at Liverpool som klubb var veldig samlende for innbyggerne i Liverpool som igjen genererte mere liv og stemning.

Disse type supportere er der idag også, men de er mere spredd, de får sjeldnere gå på kamp (pga priser og tilreisende) noe som igjen fører til tapt stemning. Det er enklere å synge til krampa tar deg når du står sammen med 3-4 av de beste kompisene dine. Det er ikke uten grunn at bortesupporterne er de beste supporterne til å lage liv og trykk.

Arbeiderklassen er nok generelt blitt byttet ut med middelklassefolk ettersom Liverpool har utviklet seg som by, arbeidsledigheten gått nedover og innbyggere i Liverpool har merkbart fått det generelt bedre. Legger en til disse elementene med at det kommer flere og flere tilreisende på kamp så er det en naturlig utvikling at stemningen blir merkbart dårligere. Desverre vil mange si, men hvis dette er et resultat av bedre tider for Scousere så er det vel et offer de gladelig tar med seg.

Når de er sagt så er det jo snart på tide med ny stadion. Er den ikke snart ferdig? De skulle jo begynne for et par år siden... Stick out tongue Fra spøk til alvor så er dette noe som må bli gjort noe med på ny stadion. Her er vel allerede RTK involvert.  

• to, feb 26 2009 21:19 Svar til:

• Pow
    • Topp 150
    • Registrert dato fr, jun 20 2008
    • Oslo
    • Innlegg 427

Det man ser i England ser man i Norge også. Selv er jeg på så godt som samtlige kamper med Vålerenga, det går igjen hos oss, og det går igjen hos mange andre supportere også. Med Enga er det slik at de som skal og vil lage liv blir plassert midt på øvre kortside, mens de "gode og gamle" som vil synge de gamle sangene uten å hoppe og "danse" har sesongkort på langsiden.

En organisering som for meg er helt grei. Selv står jeg midt blandt de som lager/prøver å lage liv. Problemet hos oss, og som jeg er rimelig sikker på også er problemet på Anfield, er at sangene vi lager rett og slett blir klappet i hjel. Vi i midten hopper, vifter med flagg og skjerf, synger det vi klarer, men så fort sangen når ut til "turistene" på siden begynner man å klappe, sangen går for fort og dør ut. Et meget godt eksempel på dette på Anfield er Campione-sangen. 

Sånn her skal den være: http://www.youtube.com/watch?v=CMvsDq6ku14 

Slik blir den på Anfield med "turister" (riktignok et dårlig eksempel) : http://www.youtube.com/watch?v=2BZ320QOuWA

Poenget med dette er at jeg mener vi som faktisk er turistene på Anfield, og som har vært med på å prise den trofaste Kopite vekk fra Anfield, må gå litt i oss selv og faktisk være med å lage liv selv. Sette seg inn i kultur, lære sanger slik de faktisk skal synges, tekster osv osv. 

Ellers er jeg veldig enig i det andre som har blir skrevet her. 

• to, feb 26 2009 22:39 Svar til:

• EvenT
    • Topp 500
    • Mysen/Slitu
    • Innlegg 230

Enig i mye her, men å legge ALL skylden på turistene mener jeg blir feil. Selvfølgelig er nok mange "turister" som er med på å trekke ned stemningen.

Samtidig er det nok en hel del som drar til Anfield for å oppleve stemningen, og er dermed ofte er gira på å være med på det selv..
    Jeg var også i denne situasjonen, da jeg selv var over for første gang i jula for å se Liverpool - Bolton. En av de såkalte "Bread & Butter" kampene, og til tross for at det fristet til gjentakelse, var ikke stemningen noe å hoppe i taket for. Var helt ok, men virker som om alle sidene utenom The Kop ikke er særlig innstilt på å lage mye stemning.

Ut ifra det jeg oppfattet, satt det kun scouser rundt oss der vi satt (Anfield Road Upper). Sjelden noen av dem var med å sang, og meget sjeldent noen reiste seg (utenom på skåringene så klart). 

EvenT 

• fr, feb 27 2009 0:30 Svar til:

• Pow
    • Topp 150
    • Oslo
    • Innlegg 427

Meningen min med mitt innlegg var heller ikke å legge alle skyld på "turistene", men at det er en annen viktig faktor, slik jeg ser det, i tillegg til alt det andre flotte som allerede er skrevet. Ser når jeg leser mitt innlegg på ny igjen at dette kunne misforstås.    

• fr, feb 27 2009 0:52 Svar til:

Her var det kommet kanongode innlegg! Takk til alle sammen, la oss fortsette med det Yes

Dere har stor kunnskap om klubben og dens historie, det lyser det lang vei av innleggene deres. Er mange momenter som vi kan ta opp mtp tribunelivet i Liverpool, England og Norge.

En ting som jeg vil påpeke - og noe som bør være en tankevekker for oss alle - er følgende:

Vår farvorittpåstand: - Vi er verdens beste supportere!

Vi liker veldig godt å si dette, ingen tvil om det. Og ja, det er hevet over enhver tvil: Vi er godt kjent for å støtte laget ved høyrøstet sang. Men dette må ikke bli en hvilepute for oss! Det finnes mange fantastiske supportere. Som følger laget overalt og støtter det i medgang og motgang, kanskje ekstra mye i motgang?.. Det er noe som jeg har enorm respekt for; nemlig supportere av lag som ikke har vunnet et eneste trofe på mangfoldige år, men som fortsatt synger seg hese, som reiser overalt og som støtter laget i alt. Vi må tross alt huske på at det er igrunnen "lett" å være supporter av Liverpool, Chelsea, United  - generellt lag som vinner, spiller godt og som kjemper i toppen år etter år.

Jeg skulle likt å sett hvordan vår innstilling var om vi holdt med Leeds, Nottingham Forest, Wigan, Barnsley, og for den del Newcastle. Hadde vi da sunget av full hals? Det bør være et tankekors for oss. Var på Ewood Park å så Blackburn slå Newcastle 3-0 i midten av januar. Selv på stillingen 1-0, 2-0 og 3-0 så sang Newcastlefansen hjemmefansen fullstendig ut! Vi har lett for å kreve seier og godt spill i hver bidige kamp. Om gutta spiller dårlig så blir det fort slik her inne på forumet at mange slenger dritt om våre egne spillere. Seriøst; om vi hviler på utsagnet om at vi - som Liverpoosupportere - er verdens beste supportere, så tror jeg til slutt vi ender opp med å skyte oss selv i foten!

Vi er alle sammen medansvarlige for å bringe klubbens tradisjoner videre, vi er alle sammen ansvarlige for å lære oss sangene og synge dem ut - til støtte og ære for klubben og spillerne. Om vi ikke tar dette på alvor så tror jeg til slutt vi ender opp som dårlige supportere som kun støtter laget på de såkalte storkampene der vi vinner!

Er kanskje noe som reagerer på dette men allikevel: Vi må slutte å kalle oss verdens beste supportere. La oss heller framstå som supportere av Liverpool FC  - som supportere og framtidsbringere av kulturen, historien og gløden: det burde være en ære nok for oss. Så får det bli opp til resten av verden om de vil kalle oss verdens beste supportere. Det er selvagt lov å være enormt stolte over det som skjedde i pausen i Istanbul og lignende fantastiske opplevelser, men kjære dere alle: La oss ikke hvile på disse opplevelsene, la oss ta del i dem, støtt og tro, og vær med å løfte Liverpool til nye høyder!

• fr, feb 27 2009 1:11 Svar til:

• Pow
    • Topp 150
    • Oslo
    • Innlegg 427

kurderkebab:

...

Jeg skulle likt å sett hvordan vår innstilling var om vi holdt med Leeds, Nottingham Forest, Wigan, Barnsley, og for den del Newcastle. Hadde vi da sunget av full hals? Det bør være et tankekors for oss. Var på Ewood Park å så Blackburn slå Newcastle 3-0 i midten av januar. Selv på stillingen 1-0, 2-0 og 3-0 så sang Newcastlefansen hjemmefansen fullstendig ut! Vi har lett for å kreve seier og godt spill i hver bidige kamp. Om gutta spiller dårlig så blir det fort slik her inne på forumet at mange slenger dritt om våre egne spillere. Seriøst; om vi hviler på utsagnet om at vi - som Liverpoosupportere - er verdens beste supportere, så tror jeg til slutt vi ender opp med å skyte oss selv i foten!

...

Gode innlegg selv, kurderkebab.

Jeg trur faktisk ikke vi hadde vært så fantastiske på tribunen om det ikke hadde vært for at vi hentet hjem sølvtøy i ny og ne. Til det er jeg redd for at vi har blitt for vant til å vinne. Altså, med suksess kommer det en bakside som man tydelig ser i en klubb som ManUtd f.eks. På Old Trafford er det nå som regel helt tyst i kamper der de møter andre lag enn LFC, CFC og AFC i PL, og disse tendensene ser jeg på andre arenaer også. Har ikke vært ringside på OT siden 99, så vet ikke hvordan det høres ut inne der nå, men på TV er det i hvert fall rimelig stille.  

Jeg ser oftest kamper live med Vålerenga (skal innrømme det Wink), og den samme tendensen ser vi i Norge også. Det er ikke det samme trøkket lenger nå når vi møter Ham Kam og Molde for å si det sånn... Jeg mener det er relativt naturlig. Man ser jo gjerne forskjellen på lagene så fort de er på bortebane, turistene er borte, kun hardcore fans igjen. Beste følelse som finnes er å synge ut hjemmefansen til de grader! 

• fr, feb 27 2009 1:18 Svar til:

• KopGoal
    • Topp 500
    • Innlegg 259

Stemningen under PL kamper har aldri vært god. Man må tilbake til sent 80-tall, tidlig 90-tall for å kunne påstå at England var ett foregangsland når det kommer til tribunekultur. Mye av grunnen til dette, er nok som nevnt tidligere de høye prisene på kampbiletter, som igjen "stenger" ut de lokale supporterne. Man opplever selvfølgelig fra tid til annen at stemningen er til å ta og føle på, men dette gjelder et fåtalls kamper iløpet av en sesong. Man finner fortsatt god stemning på fotballkamper i England, men da må man se nedover i divisjonene, hvor man ikke priser ut de "ekte" supporterne. 

Det som desverre gjorde et stort utslag på stemningen i England, er fjerningen av ståtribuner. Dette skjedde i kjølevannet av blant annet Hillsbrough , selvfølgelig er sikkerheten viktig, og man skal ikke ofre liv for å få til ståtribune, men ser man i retning Tyskland, ståtribunenes mekka, skjønner man raskt at det er fullt mulig å lage trygge ståtribuner, med massiv stemning.

Tribunelivet er desverre i ferd med å dø ut fullstendig i England, mye takket være "rike onkler", turister og all-seaters.

• fr, feb 27 2009 9:50 Svar til:

KopGoal:

Det som desverre gjorde et stort utslag på stemningen i England, er fjerningen av ståtribuner. Dette skjedde i kjølevannet av blant annet Hillsbrough , selvfølgelig er sikkerheten viktig, og man skal ikke ofre liv for å få til ståtribune, men ser man i retning Tyskland, ståtribunenes mekka, skjønner man raskt at det er fullt mulig å lage trygge ståtribuner, med massiv stemning.

Tribunelivet er desverre i ferd med å dø ut fullstendig i England, mye takket være "rike onkler", turister og all-seaters.

Flott at du nevner ståplassene i Tyskland. Jeg skrev et langt innlegg i går kveld om problemstillingen sikkerthet kontra det å tilrettelegge for liv og atmosfære på triubunen. Men når jeg skulle poste det så klikket pc'en min og alt ble slettet. Motgang.

Men jeg tenkte på dette med ståplasser. En gjeng fra NSA (Norsk Supporterallianse) har vært på studietur for å studere ståplasser i Tyskland. Les rapporten ved å trykke på følgende link:

http://www.fotballsupporter.no//images/articles/kampen%20for%20st%E5plasser.pdf

En annen ting er at når eg ny stadion skal bygges så er det viktige at supporterne er våkne og legger fram sine syn på forskjellige ting. Plassering, hvordan å bygge en stadion som gir god akustikk og andre ting er ting som er viktig å ta opp med klubben. La klubben få høre hva vi som supportere mener og hva vi forventer! Dette er også aktuellt for oss som Liverpoolsupportere, vi skal visstnok få en ny stadion...

Jeg tror det er fullt mulig å lage sikre ståplass-seksjoner for syngenge supportere. Se til Tyskland og andre land. Supportere som er gamle og som forståelig nok vil sitte kjøper da selvsagt billetter til sittetribunen, mens aktive og stående supportere kan stå sammen og støtte laget. Dette tror jeg er fullt mulig.

Er interessant å se på tribunekulturen i andre land. Skal prøve å skrive litt om det i løpet av helga. Spennende å lese hva dere skriver her inne, keep going!

• fr, feb 27 2009 10:10 Svar til:

kurderkebab:

Vi er nok ikke verdens beste supportere når det gjelder stemning. Er ganske sikker på det finnes klubber i Tyrkia, Egypt og Sør-Amerika som banker oss ganske så kraftig.

Har på snodig vis fått en tyrker inn i familien som er Fenebache-fan. Og der er det tilstander!!Av sikkerhetsmessige årsaker, så tror jeg slike tilstander forbys på fotballøya.

Men det kan jo kommerav noe av det som påpekes i denne tråden, nemlig velstand og forventning av å bli underholdt. Tyrkia ligger jo litt etter Storbritania i "vestlig" utvikling, og folket er vel ikke like rike på velstand. Fotballstadion oppleves dermed som et fristed hvor positivitet, samhold og energi utfoldes i stor skala. Kulturen er vel også slik (uten at jeg har sjekket det nærmere) at de er flinkere til å ta vare på sine nærmeste. Klubben kan kanskje få litt av denne identiteten også?

• fr, feb 27 2009 10:35 Svar til:

Freseansikt:

kurderkebab:

Vi er nok ikke verdens beste supportere når det gjelder stemning. Er ganske sikker på det finnes klubber i Tyrkia, Egypt og Sør-Amerika som banker oss ganske så kraftig.

Har på snodig vis fått en tyrker inn i familien som er Fenebache-fan. Og der er det tilstander!!Av sikkerhetsmessige årsaker, så tror jeg slike tilstander forbys på fotballøya.

Men det kan jo kommerav noe av det som påpekes i denne tråden, nemlig velstand og forventning av å bli underholdt. Tyrkia ligger jo litt etter Storbritania i "vestlig" utvikling, og folket er vel ikke like rike på velstand. Fotballstadion oppleves dermed som et fristed hvor positivitet, samhold og energi utfoldes i stor skala. Kulturen er vel også slik (uten at jeg har sjekket det nærmere) at de er flinkere til å ta vare på sine nærmeste. Klubben kan kanskje få litt av denne identiteten også?

Nei, det stemmer, vi er ikke verdens beste supportere mtp steming og atmosfære. Er utrolig å se på hvordan tilstandene er rundt omkring i verden. Mildt sagt imponerende!

Poenget mitt var at vi ofte liker å kalle oss verdens beste supportere - uten å gjøre noe med det. Det er viktig at vi ikke lever på Istanbul resten av livet. En god supporterkultur oppstår ikke av seg selv.

Flere land behandler supportere som om de var kriminelle. Blir jo oppstandelse i Norge hver gang et bluss blir avfyrt.. Det er på tide at klubbene ser at det er supporterne som er klubbens og fotballens framtid. Det sier seg selv at når supporterne blir oppfordret til å ikke stå og ikke synge (se brevet til Boro's supportere) så blir stemingen deretter.

• fr, feb 27 2009 10:49 Svar til:

kurderkebab:
    Det er på tide at klubbene ser at det er supporterne som er klubbens og fotballens framtid. Det sier seg selv at når supporterne blir oppfordret til å ikke stå og ikke synge (se brevet til Boro's supportere) så blir stemingen deretter.

Ja, leste det brevet! Tragisk!

Håper egentlig ståtribunene kan relanseres. Burde ikke være noe problem å finne sikkerhetsmessige gode løsninger? Kommer dessverre ikke inn på linken din ang ståtribuner i Tyskland pga websense. Står kanskje noe der?

• fr, feb 27 2009 10:53 Svar til:

Hm, linken virket ikke nei. Prøv å gå inn her: http://www.fotballsupporter.no//index.php?option=com_content&task=view&id=352&Itemid=1

Trykk deg videre til dokumentet.

• fr, feb 27 2009 10:54 Svar til:

Linken fungerer nok fint, men slike sider er blokka på det nettet jeg sitter på her...

Side 1 av 33 (482 items) 1 2 3 4 5 Neste > ... Siste »