Dette er en støttetråd til Dirk Kuyt, som etter min mening har fått alt for mye pepper på forumet. Jeg aner, ut ifra slengbemerkninger og morsomheter, at noen av Liverpool FCs norske supportere er i ferd med å gi Kuyt et urettferdig stempel. Han fortjener ikke å bli latterliggjort; etter min oppfatning er denne mobbingen bare med på å fortelle at de som rakker ned på Kuyt kan lite om fotball.
Jeg skal stanse der, for jeg ønsker ikke at dette skal føre til en diskusjon om noe annet enn det som er min hensikt.
Så til saken. I det følgende har jeg tenkt å dokumentere - og argumentere for - hvorfor Kuyt fortjener mer respekt enn han får i dette forumet.
Som utgangspunkt: Ikke betrakt Kuyt som goalgetter. Han hadde den rollen i Nederland, men har ikke fått den i Liverpool. Kuyt kan, med hell, som svært mange andre, score mer mål. Men det kan altså spillere som Alonso, Pennant eller Babel også. Men en slik selvfølgelig skal ikke skygge for den rollen Kuyt har på laget.
Kuyt er arbeidshesten, den som like mye er offensiv midtbanespiller som spiss. Eller av og til er nesten defensiv midtbanespiller. Han har en enorm aksjonsradius. Han forsvarer, og deltar i det oppbyggende spillet, fra sekstenmeter til sekstenmeter. Han assisterer Mascherano og Alonso, tillater Gerrard å storme fremover, skaper balanse på kanten og sentralt, bryter angrep, forstyrrer...
Er det overraskende at Kuyt er mannen som nesten alltid spiller de vanskeligste kampene?
Dette var mine vurderinger. Nå over til fakta. Og jeg starter med statistikk hentet fra liverpool.no:
* Kuyt har p.t. spilt 38 offisielle kamper for LFC denne sesongen. Det bringer ham inn på Topp 5 av Benitez'mest brukte spillere, hvis vi regner med kamper fra start og innbytter. Bare Carragher, Reina, Gerrard og Babel har flere opptredener.
* På disse kampene har Kuyt scoret ni mål. (26+12 - 9) Det gjør ham til vår fjerde målfarligste spiller, etter Torres, Gerrard og Benayoun. Babel har altså spilt flere kamper enn Kuyt og laget færre mål.
* Bare Gerrard har flere målgivende pasninger enn Kuyt.
* På spillerbørsen ligger Kuyt på sjetteplass, bak Gerrard, Mascherano, Torres, Alonso og Reina, noe som gjør ham til den nest beste angriperen i klubben.
* Kuyt er kåret til Liverpools beste i to seriekamper, noe som bringer ham foran spillere som Carragher og Babel og likt med Reina og Hyypiä.
* Gerrard har scoret fire straffemål og bommet ett. Kuyt har scoret to på to forsøk.
Kuyt er en nederlandsk landslagsspiller (34 landskamper, 6 mål) som fortsatt bare er 27 år. På landslaget regnes han heller ikke som goalgetteren, men liker dypt eller bredt tilsvarende rollen han har på Liverpool. Kuyt kom til LFC som 25-åring for £ 9-10 m. Siden da har han spilt 85 kamper og scoret 23 mål.
I vinter har det ryktes at Bayern München ønsker seg Kuyt, ikke noen dårlig attest. Tyske nettsteder har tvilt på om dette kommer til å skje idet Kuyt betraktes som en unnværlig spiller i Liverpool og en nøkkelspiller for klubbens suksess de siste par årene.
Dirk Kuyt har aldri uttalt seg negativt, selv i perioder hvor han ikke har spilt - eller spilt fra start. Han har hatt ulike roller på laget uten å klage. Derimot har han gjentatte ganger gitt uttrykk for støtte til manageren og forståelse for rotasjon og formasjonsendringer.
På fritiden driver han Dirk Kuyt Foundation til støtte for vanskeligstilte barn i Nederland og i Den tredje verden.
Og da tenker jeg:
Hvorfor skal Dirk Kuyt omtales som enslags kultspiller man kan ha det morsomt med. Ikke bare det - noen sier rett ut at Kuyt er håpløs, talentløs og en vi bare må kvitte oss med snarest. Er dette noe som folk tyner ut av seg på autopilot, uten å reflektere eller tenke over fakta? Er dette LFC-supportere verdig?
Så mye tanketomt, skråsikkert, respektløst vrøvl. Det er til å blir flau over!